GABUNGAN RAWATAN “DOUBLE CHIN” DAN SAXENDA

GABUNGAN RAWATAN “DOUBLE CHIN” DAN SAXENDA UNTUK PENAMPILAN YANG LEBIH MENARIK

Klinik Hana merupakan sebuah klinik perubatan yang sangat dipercayai dan menawarkan pelbagai rawatan kosmetik serta program penurunan berat badan untuk membantu anda mencapai penampilan yang diidamkan dan meningkatkan keyakinan diri anda. Kami memahami bahawa mempunyai dagu berlipat (double chin) dan berat badan berlebihan boleh menjadi punca kekecewaan dan rasa tidak yakin pada diri. Oleh itu, kami menawarkan dua rawatan yang sangat bagus, boleh membantu anda mengucapkan selamat tinggal kepada dagu berlipat dan berat badan yang tidak diingini. Jadi, ambil langkah pertama anda di Klinik Hana untuk dapatkan penampilan yang ideal dengan segera.

1. RAWATAN SAXENDA

Kegemukan adalah penyakit kronik yang banyak berlaku secara global dan memerlukan usaha yang berterusan untuk pencegahan dan rawatan (1). Penurunan berat badan sebanyak lebih daripada 5% dapat mengurangkan risiko kematian dan memperbaiki kualiti hidup (2). Salah satu kaedah yang paling terkenal dalam penurunan berat badan adalah mengubah gaya hidup melalui pengubahsuaian diet dan peningkatan aktiviti fizikal. Selain itu, rawatan farmakologi juga boleh digunakan tetapi bertindak sebagai rawatan tambahan sahaja terutamanya untuk kes di mana perubahan gaya hidup gagal menghasilkan penurunan berat badan yang diinginkan (3).

Di Asia, peningkatan BMI telah diperhatikan sejak kira-kira tahun 2000, dan peralihan dari kurus ke gemuk telah berlaku dengan cepat. Pengumpulan lemak berlebihan di bahagian perut lebih menonjol dalam kalangan orang Asia dan masalah metabolik seperti penyakit hati berlemak, diabetes, dan jantung telah meningkat dalam kalangan mereka yang mengalami lemak berlebihan di bahagian perut walaupun mempunyai BMI yang lebih rendah. Di antara negara-negara Asia, Korea Selatan adalah negara pertama yang meluluskan liraglutide untuk merawat obesiti.

Liraglutide adalah ubat suntikan yang mempunyai 97% persamaan dengan GLP – 1 manusia dan telah terbukti dapat menurunkan berat badan dengan mengurangkan selera makan dan pengurangan pengambilan kalori (4). Satu kajian secara rawak pada tahun 2015 telah membuktikan bahawa liraglutide yang diberikan sehingga 3.0 mg sehari berjaya menghasilkan penurunan berat badan secara klinikal berbanding plasebo, dan peningkatan berat badan dapat dikawal selama 2 tahun (5). Liraglutide telah diluluskan untuk digunakan selama 3 tahun pada pesakit yang mengalami berat badan berlebihan dan obesiti di pelbagai negara, termasuk Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah. Kesan liraglutide yang digabungkan dengan diet dan senaman juga telah dibuktikan menggunakan data dunia nyata (Real world data) di Kanada, dengan lebih daripada 60% dari populasi yang terlibat kehilangan lebih daripada 5% berat badan mereka (6).

Apakah kaitan diantara liraglutide dan juga saxenda?

Liraglutide adalah bahan aktif dalam ubat yang dipanggil Saxenda. Saxenda adalah jenama ubat yang mengandungi liraglutide dan digunakan khusus untuk rawatan obesiti. Ubat ini digunakan untuk membantu anda yang mengalami obesiti atau berat badan berlebihan atau mempunyai masalah kesihatan yang berkaitan dengan berat badan. Saxenda diberikan sebagai suntikan subkutan (tisu lemak di bawah kulit) sekali sehari dan telah terbukti secara signifikan dapat mengurangkan berat badan dan meningkatkan kesihatan metabolik.

Saxenda merupakan rawatan penurunan berat badan yang semakin popular dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Ia adalah ubat suntikan yang mengandungi liraglutide, versi sintetik hormon yang dipanggil GLP-1 (glucagon-like peptide-1), yang dihasilkan secara semula jadi dalam tubuh manusia. Ubat ini diluluskan oleh FDA (Food and Drug Administration) untuk merawat obesiti bagi orang dewasa.

Saxenda bertindak dengan meniru kesan GLP-1 dalam tubuh. Ia membantu mengurangkan selera makan dan meningkatkan rasa kenyang, yang boleh membawa kepada pengurangan pengambilan kalori dan penurunan berat badan. Ubat ini diberikan sekali sehari melalui suntikan dan biasanya digunakan dalam kombinasi dengan diet berkalori rendah dan aktiviti fizikal yang meningkat.

double-chin-and-saxenda-2

Sebelum memulakan rawatan Saxenda, penting untuk berunding dengan doktor di Klinik Hana terlebih dahulu untuk menentukan jika ia sesuai untuk anda. Ubat ini tidak disyorkan untuk individu dengan sejarah keluarga atau diri sendiri menghidap kanser tiroid medular atau sindrom neoplasia endokrin jenis 2, kerana ia boleh meningkatkan risiko masalah kelenjar. Semasa rawatan Saxenda, penting untuk memantau kesan sampingan yang mungkin terjadi, termasuk mual, muntah, cirit-birit, sembelit, dan gula darah rendah (hipoglisemia). Kesan sampingan ini biasanya ringan dan sementara, dan boleh berkurangan dari semasa ke semasa apabila badan menyesuaikan diri dengan ubat ini.

Saxenda telah terbukti berkesan membantu individu menurunkan berat badan dan menjaga berat badan yang sihat. Dalam kajian yang dilakukan ahli penyelidik Korea yang melibatkan 169 subjek dengan purata umur 41.5 tahun, di mana 42% adalah lelaki. Purata berat peserta adalah 85.2 kg dan BMI purata adalah 30.8 kg/m2. Hasil kajian menunjukkan purata penurunan berat badan adalah 5.5 kg selepas 180 hari rawatan. Selain itu, 62.1% subjek menunjukkan pengurangan berat badan 5% atau lebih, dan 17.2% menunjukkan pengurangan 10% atau lebih. Penyelidik juga menganalisis perubahan komposisi badan dan mendapati bahawa penurunan berat badan utamanya berasal daripada pengurangan lemak yang ketara semasa rawatan. Penurunan berat badan otot rangka adalah lebih kecil daripada penurunan berat badan lemak (7). Secara keseluruhannya, kajian ini menunjukkan bahawa rawatan saxenda adalah berkesan dalam menyebabkan penurunan berat badan yang signifikan pada pesakit dan keberkesanannya meningkat dengan tempoh rawatan yang lebih lama.

double-chin-and-saxenda-3

2. RAWATAN INCHLOSS FACE

Double chin atau dagu berlipat adalah keadaan di mana terdapat lemak yang berkumpul di bawah dagu, sehingga menampakkan dagu lebih besar dan terlihat seperti ada “lipatan” di bawah dagu. Keadaan ini boleh terjadi disebabkan oleh pelbagai faktor. Antaranya adalah, berat badan berlebihan,, genetik, faktor usia, dan postur tubuh badan yang tidak bagus. Double chin boleh membuatkan seseorang merasa kurang yakin terutamanya di khalayak ramai.

double-chin-and-saxenda-4

  Faktor “double chin”

Rawatan inchloss di bahagaian muka di Klinik Hana menggunakan teknologi dan bahan terkini seperti asid deoksikolik untuk melarutkan sel-sel lemak dan membentuk dagu dan garis rahang. Rawatan bukan pembedahan ini adalah pantas, selamat, dan berkesan serta membolehkan anda meneruskan aktiviti harian anda dengan segera selepas rawatan. 

Terdapat beberapa prosedur ringkas sebelum menjalani rawatan suntikan asid deoksikolik. Antaranya adalah: 

  • Konsultasi: Anda akan berjumpa dengan pakar di Klinik Hana untuk berbincang tentang matlamat anda dan menentukan sama ada suntikan asid deoksikolik adalah rawatan yang sesuai untuk anda atauapun tidak.
  • Persediaan: Kawasan yang akan dirawat akan dibersihkan dan krim kebas akan digunakan untuk mengurangkan ketidakselesaan semasa rawatan. 
  • Suntikan: Menggunakan jarum kecil, larutan asid deoksikolik akan disuntikkan ke kawasan wajah yang dikehendaki untuk mengurangkan inci. Suntikan biasanya diberikan dalam corak grid untuk mengagihkan larutan dengan sekata. 
  • Pemulihan: Anda mungkin akan mengalami bengkak, kemerahan, dan lebam di kawasan suntikan. Anda akan diberikan ubat penahan sakit yang boleh membantu mengurangkan ketidakselesaan semasa tempoh pemulihan.
  • Tindakan lanjut: Anda mungkin memerlukan beberapa rawatan untuk mencapai hasil yang diinginkan. Pakar di Klinik Hana akan menjadualkan temujanji seterusnya untuk memantau keadaan kulit  anda dan mencadangkan  rawatan lain  jika perlu.

Sebelum menerima rawatan ini, anda sepatutnya memberitahu pakar di Klinik Hana jika pernah mengalami:

  • Pembedahan atau rawatan kosmetik lain pada leher, dagu atau wajah.
  • Mempunyai masalah menelan
  • Masalah tiroid 
  • Kelenjar limfa yang bengkak di leher
  • Pendarahan atau pembekuan darah seperti hemofilia 

Selain itu, anda juga perlu memberitahu pakar di Klinik Hana jika anda sedang hamil atau merancang untuk hamil dalam waktu yang terdekat. Pakar di Klinik Hana akan menerangkan dengan lebih lanjut tentang sebarang risiko. Asid deoksikolik juga tidak sesuai digunakan untuk anda yang berumur 18 tahun ke bawah.

Mari kita fahami tentang bagaimana asid deoksikolik diberikan

Asid deoksikolik akan disuntik di bawah kulit terus ke kawasan di bawah dagu anda oleh pakar di Klinik Hana. Seterusnya, anda bahagian bawah dagu akan disapu dengan krim kebas untuk mengurangkan kesakitan dan membuat anda selesa semasa suntikan. Rawatan ini boleh diberikan secara bersiri sehingga 6 sesi rawatan dan setiap sesi, anda boleh menerima sehingga 30 suntikan untuk mendapatkan hasil yang anda idamkan. Setiap sesi rawatan juga harus berjarak tidak kurang dari 1 bulan. Biasanya, kebanyakan pesakit di Klinik Hana dapat melihat hasil yang  ketara selepas 2 hingga 4 sesi. 

Seperti ubat yang lain, asid deoksikolik boleh menyebabkan kesan sampingan. Beberapa kesan sampingan yang biasa berlaku akibat penggunaan asid deoksikolik termasuk bengkak, sakit, lebam, kebas, kemerahan, kesukaran menelan dan kecederaan saraf. Bengkak, kesakitan, kebas, lebam dan kemerahan biasanya akan berkurangan selepas beberapa hari. Kesan sampingan yang lebih serius seperti kecederaan saraf adalah jarang berlaku, tetapi perbincangan dengan pakar di Klinik Hana sebelum menjalani rawatan adalah penting untuk memahami risiko yang mungkin terjadi.

Ubat apakah yang akan memberi kesan terhadap asid deoksikolik? 

Sebelum menjalani rawatan, anda hendaklah memberitahu pakar di Klinik Hana tentang semua ubatan yang anda ambil termasuklah vitamin dan produk berasaskan herba. Antara contoh ubat yang akan memberi kesan terhadap keberkesanan rawatan ini adalah: 

  • Pencair darah:  warfarin, Coumadin, Jantoven
  • Sebarang ubat lain untuk mencegah pembekuan darah

Secara kesimpulannya, kedua-dua rawatan inchloss dan Saxenda adalah rawatan yang berkesan untuk membantu individu mencapai matlamat penurunan berat badan yang diinginkan. Asid deoksikolik digunakan untuk mengurangkan lemak submental, manakala Saxenda digunakan untuk penurunan berat badan secara keseluruhan. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa amalan pemakanan sihat dan rutin senaman juga penting bagi mencapai hasil yang lebih optimum. 

Oleh itu, kami ingin menjemput anda datang ke Klinik Hana untuk mengetahui lebih lanjut mengenai rawatan Saxenda dan inchloss face  untuk penurunan berat badan dan mencapai bentuk wajah yang lebih menarik dan membentuk v-shape. Pakar kami akan membimbing anda sepanjang proses rawatan untuk membantu anda mencapai matlamat yang diinginkan. Jangan ragu-ragu untuk menghubungi kami untuk membuat temujanji atau mendapatkan maklumat lanjut.

Rujukan :
  1. Heymsfield, S. B., & Wadden, T. A. (2017). Mechanisms, pathophysiology, and management of obesity. New England Journal of Medicine, 376(3), 254-266. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28099824/ 
  2. Poobalan, A. S., Aucott, L. S., Smith, W. C. S., Avenell, A., Jung, R., & Broom, J. (2007). Long‐term weight loss effects on all cause mortality in overweight/obese populations. Obesity reviews, 8(6), 503-513. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17949355/ 
  3. Bray, G. A. (2013). Why do we need drugs to treat the patient with obesity?. Obesity, 21(5), 893-899. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23520198/ 
  4. Van Can, J., Sloth, B., Jensen, C. B., Flint, A., Blaak, E. E., & Saris, W. H. M. (2014). Effects of the once-daily GLP-1 analog liraglutide on gastric emptying, glycemic parameters, appetite and energy metabolism in obese, non-diabetic adults. International journal of obesity, 38(6), 784-793. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23999198/ 
  5. Pi-Sunyer, X., Astrup, A., Fujioka, K., Greenway, F., Halpern, A., Krempf, M., … & Wilding, J. P. (2015). A randomized, controlled trial of 3.0 mg of liraglutide in weight management. New England Journal of Medicine, 373(1), 11-22. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26132939/ 
  6. Wharton, S., Liu, A., Pakseresht, A., Nørtoft, E., Haase, C. L., Mancini, J., … & Christensen, R. A. (2019). Real‐world clinical effectiveness of liraglutide 3.0 mg for weight management in Canada. Obesity, 27(6), 917-924. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31062937/ 
  7. Park JS, Kwon J, Choi HJ, Lee C. Clinical effectiveness of liraglutide on weight loss in South Koreans: First real-world retrospective data on Saxenda in Asia. Medicine (Baltimore). 2021 Jan 15;100(2):e23780. doi: 10.1097/MD.0000000000023780. PMID: 33466127; PMCID: PMC7808520. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33466127/

Leave a Reply

Discover more from Klinik Estetik, Kulit, Laser & Kecantikan

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading